Total Pageviews

Monday, January 16, 2012

Keletihan & Rindu...

Syukur Alhamdulillah dengan segala kudrat yang di beri oleh Allah SWT kepada saya..Sebenarnya dah lama saya tak update blog saya..ramai juga follower email dan inbox nak tahu status keadaan Nur Hasya Sofea dan juga kesihatan saya.. Mungkin mereka ini semua sayangkan saya dan anggap saya seperti saudara terdekat..

Maaflah..sebenarnya saya agak sibuk sejak kebelakangan ini.. Keletihan saya hanya Allah saja yang mengetahui tapi saya tahu di mana titik kelemahan saya kerana Allah akan menguji pada hambaNYA memandangkan kelemahan masing - masing.. Itulah dikatakan percaturan hidup ibarat putaran roda di bumi Allah..

Alhamdulillah selepas seminggu puteri keluar dari hospital saya cuba dengan cara perubatan islam..sekarang puteri semakin hari semakin sembuh cuma masa makan dia saja dia seperti takut - takut nak makan seperti sebelum ini.. dan secara tak langsung keaktifan dia digandakan menjadi kuasa dua begitu juga dengan petah percakapannya yang semakin bijak...hihihi.. tapi apa pun saya gembira dan bersyukur kerana mempunyai anak secomel dia..sekarang sudah pandai menjadi model produk umminya sekarang..:)

Untuk dia pula (suami tercinta) seletih - letih mana pun saya tapi ikatan cinta dan kasih sayang semakin hari semakin kuat pada dia ibarat pepatah melayu "yang jauh wangi saja baunya tapi yang dekat bau macam tahi ayam"huhu sedih pulak dulu masa suami ada kami selalu bergaduh dan berdebat (sedangkan lidah lagi tergigit inikan pulak suami isteri) tapi sekarang dengan siapa lagi saya nak bergaduh..nak berdebat..nak merajuk dan pelbagai lagi..kalau nak buat semua itu dengan puteri apa la yang puteri tahu sangat..akhir sekali saya juga yang pujuk diri sendiri.


Sayang..
ummi letih sungguh sekarang..
dulu sayang selalu picit/urutkan ummi..
selalu sapu minyak angin dekat ummi..
layan ummi seperti permaisuri jika ummi letih..
tolong tidurkan puteri..
mop lantai rumah..
sapu sampah..
cuci pinggan..
beri ruang untuk ummi tidur dengan secukupnya..

Tapi kini..Ahhhh!! Rindunya saat itu...saat yang mungkin tidak akan kembali lagi dalam hidup ummi...

kadang - kadang ummi selalu berfikir yang ummi tidak pernah menjadi seorang isteri yang bertanggujawab ketika sayang masih ada..ummi selalu tinggikan suara pada sayang..tapi sayang diam saja setiap kali ummi tinggikan suara pada sayang dan akhir sekali sayang akan menangis dan minta maaf pada ummi..ummi sangat rindu pada perut sayang yang boroi seperti afdlin shauki.. dulu ummi selalu samakan sayang dengan afdlin shauki..tapi sekarang bila ummi tengok afdlin shauki berada di tv ummi pasti akan menangis semahu - mahunya.. rindu juga pada tahi lalat hidup sayang..bila ummi tengok rupa mak sayang yang mempunyai tahi lalat yang sama seperti sayang dalam hati ummi terus menangis sambil menahan air mata di kelopak mata..Rindu sungguh pada sayang walaupun hampir lapan bulan sayang meninggalkan ummi..

Pusara sayang serta saudara sayang yang lain Alhamdulillah ummi dah kemaskan dengan meletak bata di keliling pusara bukanya apa untuk ummi sentiasa mengingati pusara sayang ketika ummi pergi melawat sayang, ummi taknak jadi seperti hari itu lagi ummi tercari - cari di mana pusara sayang (terlupa)..Niat ummi semoga sayang sentiasa aman dan tenang di sana serta selalu berdoa semoga Allah ampunkan dosa sayang..lapangkan kubur sayang dan kurangkan hisab untuk sayang..Insha Allah sayang ummi akan sentiasa mengalir untuk sayang disana ibarat sebatang sungai dan menjadi pohon kehijauan untuk sayang di sana selagi nafas ummi masih terhela ummi akan terus berjuang untuk sayang supaya ummi akan dapat menjadi bidadari untuk sayang di syurga nanti...

Ya Allah,
ku lihat suria menghiasi pagi,
dan bulan berganti hari,
air yang mengalir sejuk di kali,
hidupan dan pepohon hijau menyejuk hati,

Tapi Ya Allah,
aku masih mencari - cari,
dimanakah kekasih hatiku pergi,
ku juga selalu berharap,
semoga kekasih hatiku kembali,

Ku tahu,
bertapa kerdilnya diri ini,
yang mengharap harta yang menjadi milikMU kini,
dan ku terus berdiri di sudut ini,
di hadapanmu Ya Ilahi,
ku yakini kasihmu tiada henti,


Ku cuba sepenuh hati,
meletakkan cintaMU di hati,
apanila cinta kekasih hati telah pergi,
kerana tika dan saat ini tiada mampu ku berdiri,
melainkan cintaMU di sisi.

Ya Allah,
ku biarkan tinta ini,
merakamkan rasa hati,
dan sesungguhkan ku sentiasa engkau menemani,
untuk mengurangkan kegelisahan hati,

Setitis airmatu ku titis tanpa henti,
tida mudah ku melupakan betapa ku rindu pada kekasih hati,
pertemukanlah ku denganMU Rabbul Izati,
dan ku biarkan kalimah di hati tersimpan rapi,
kerana sekarang cintaMU Ilahi yang ku impi,
selepas kehilangan kekasih hati..

Allah Bantulah Hambamu ini...:(

2 comments:

  1. bersabar la mala.berat mata memandang,berat lgi bahu yg pikul. alfatihah utk allahyarham.

    ReplyDelete
  2. sabar tentu ada hikmat disebalik ketentuan-Nya...

    ReplyDelete