Total Pageviews

Thursday, February 21, 2013

TIPS PROMOSI DI FACEBOOK



Waktu sesuai buat promosi di Facebook




Assalamualaikum,
Kali ini, saya nak kongsi sikit tentang waktu-waktu sesuai untuk buat promosi di Facebook. Kenapa saya katakan ada waktu sesuai? Sebab pertama sekali, Facebook ni berunsurkan ‘Live Updating’. Contohnya, kalau kita buat promosi pada waktu 3am, orang yang buka facebook pada jam 9pagi mungkin dah tak nampak post promosi anda sebab sudah ditenggelami post dan status update dari kawan-kawan lain dalam friendlist dia.

Jadi,bilakah waktu promosi yang sesuai?
Selepas subuh (6am – 7am):
Waktu sebegini, bagus untuk mempromosikan branding anda. Sebab orang baru bangun tido, baru celik mata, baru mandi, masih segar, minda masih fresh. Jadi post yang sesuai untuk bina branding? Bagilah tazkirah pagi, kata-kata motivasi, tips menceriakan hari, pastu letak ‘link website’ anda ke, link ‘fanpage ke’ dan sebagainya. Post promosi produk kesihatan pun bagus sebabnya orang baru bangun tidur, ada yang baru sarapan pagi dan ada dah pasang niat malam sebelumnya untuk kuruskan badan. :)

Selepas minum pagi (8am – 10am):
Yang masuk kerja pagi, ada yang pegi minum kopi dulu, ada yang santai2 check smartphone dorang, (tak terfikir ke apasal ada yang update status mcm 24hrs di Facebook? Sebab dorang browse dari smartphone ler). Masa ni memang sesuai untuk terus bina branding perniagaan anda. Kalau ada ‘testimoni’ dari pelanggan, boleh post sekali masa waktu ni.

Waktu makan tengah hari (12pm – 2pm)
Lunch time, apa lagi, facebook lah. Standard la tu. Tgh makan mmg tak check. Tapi lepas makan? Ha, smartphone kluar lagi, ada yang guna tablet, login facebook, update status, gambar ikan goreng la, sambal belacan la, kari ayam la, dan masa ni juga kalau kita mula nak post PROMOSI produk kita sangat sesuai. Sertakan juga testimoni pembeli kalau ada. Gambar memainkan peranan penting jadi kalau ada gambar yang boleh terujakan lagi seseorang tu, post le.

Selepas minum petang (4pm – 6pm):
Ni pulak, ada yang da mula masuk mood shopping. Yang wanita, dah mula buka balik post-post yang menarik perhatian mereka masa WAKTU LUNCH tadi. Sama juga dengan lelaki. Tetapi, mereka masih belum nak beli. Yang beli tu memang da sedia ‘ready cash’ dalam akaun dan ada masa untuk buat internet banking dan sebagainya. Tapi lazimnya, seseorang tu akan memikirkan dulu tentang produk tu. Dia akan gambarkan produk tu dalam minda dia dalam perjalanan balik dari ofis. Jadi masa ni, boleh post promosi seperti “Terhad, hanya untuk 5 pelanggan pertama sahaja, harga sekian2. Untuk tempahan dan maklumat lanjut, sila hubungi sekian-sekian”.

Selepas makan malam & Isyak (9pm – 12midnight):
Inilah waktu HOT. Tapi jangan sampai buat promosi seperti tiada hari esok. Islam menggalakkan kita untuk menuju kearah kesederhanaan. Jadi buat promosi pun sederhana sahaja. Gunakan ayat-ayat soft selling untuk menarik perhatian. Gunakan ayat-ayat yang dapat memberikan impak emosi kepada bakal pembeli. Dan masa ni jugalah anda MESTI online kalau anda buat promosi. Kerana kalau pembeli tu dah memang bersedia nak beli, tapi anda pulak tak online, dan ada tawaran lagi satu dari peniaga lain, mereka akan beli dari orang tu pula.

So, simple tapi tak semudah itu nak mendapatkan jualan ya. Ini cuma pencerahan sahaja. Panduan. Boleh cuba kalau nak, kalau tak nak pun takpe. Hehe. Dan ini adalah hasil dari pengalaman buat promosi di Facebook secara percuma. Respons yang kita dapat dari pembeli dan trend membeli secara online pada waktu apa...

Jangan lupa amalkan doa ini

 

وَأَذِّنْ فِى النَّاسِ بِالْحَجِّ ياَءْ تُوْكَ رِجَا لاً وَعَلىَ كُلِّ ضَامِرٍ

 ياَءْ تِيْنِ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيْقٍ لِيَشْهَدُوْا مَنَافِعَ لَهُمْ


Wa azzin fin nasi bil hajji yak tuka rijalan wa ngala kulli zomirin yak tini min kulli fajjin ngamikin liyas hadu mana fi nga lahum.

Sekurang-kurangnya 3 Kali. In Shaa Allah Mujarab.

diikuti dengan zikir   Ya Allah,Ya Qowiyu, Ya Matiin,Ya Fattah,Ya Razak

hanya pada DIA tempat kita memohon pertolongan tidak kira di dalam apa jua situasi

Selamat Mencuba!!!

3 comments:

  1. Salam admin..sgt berguna info admin bg..terima kasih...n lagu di blog admin sgt sayu di ati..nice blog n nice word..wisely...salam

    ReplyDelete
  2. salam... tq share info yg berguna ini....

    ReplyDelete
  3. Terima kasih admin share ilmu berguna..
    Jika tak keberatan..jemputlah ke blog saya.. Hehe
    Tqvm

    http://nurainnovative619.blogspot.com/

    ReplyDelete