Total Pageviews

Tuesday, June 12, 2012

Hilang kata - kata

Lama benar aku tidak menulis, menulis mahupun dengan perasaan atau fikiran. Terlalu lama sehinggakan aku merasa kehilangan kata-kata malah tulisan aku amat tumpul sekali. Bertungkus lumus menyiapkan kerja - kerja dalam kepadatan jadual sebagai peniaga memang amat memenatkan. Itupun aku memaksa diri menulis untuk memastikan semua kenangan yang tertulis ini akan di baca oleh puteri suatu hari nanti.
Banyak yang ingin aku ingin bicara dan kongsikan, tapi semuanya hilang. Kata-kata aku banyak hilang dalam hati. Hilang dalam fikiran. Yang akhirnya membuatkan mata pena aku tumpul dan terpaksa diasah kembali.
Pernahkah korang rasa sunyi dalam keramaian? Saat ini begitulah keadaan aku yang kehilangan kata-kata untuk ditulis,dilakar,mahupun dizahirkan. Ianya lebih banyak menari-nari di dalam hati. Sepertimana aku sendiri yang lebih suka mendengar muzik instrumental yang bunyinya tanpa kata-kata.
Kata-kata aku hilang untuk dilafazkan, melainkan ianya bersuara di dalam hati bersama pada Tuhan, sang kekasih Agung. Apakah nilaian aku sebagai seorang hamba kepada-NYA dalam kehidupan yang panjang ini? Apakah aku telah menjadi hamba-NYA yang terbaik? Apakah aku ini akan mati dalam keadaan husnul khatimah.?  
Dalam keadaan hilang kata-kata, aku cuma mampu berkongsi ini :-
Hai jiwa yang tenang( nafsu mutmainnah) kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhoiNya, maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaku dan masuklah ke dalam Surgaku).” Al-fajr.

No comments:

Post a Comment