Total Pageviews

Wednesday, August 15, 2012

Kepulangan Ramadhan

SesungguhNya jika Allah mencintai seseorang hamba maka Dia tenggelamkan hamba itu dlm cubaan..Barang siapa yg tak pernah mengalami Musibah maka ia jauh dari Kasih SayangNya..

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua bloggers.. Salam Ramadhan al-mubarak.. Salam untuk semua yang menginginkan kesejahteraan dan keampunan daripada Allah s.w.t.  Maka kejarilah 1 dalam sepuluh. Kejarlah Lailatulqadar dalam 10 malam terakhir..

Malam ini adalah malam ke 27 ramadhan.. ku bakal merindui Ramadhan yang amat aku tunggu-tunggu pada tahun ini. Setelah sekian lama, baru bertemu dengan 'kerahmatan'. Malam ini, bakal menjadi titik permulaan 'kesedihan' kepada semua insan yang memeluk Ramadhan.. Maka beralunlah 'al-wida.. al - wida yang shara Ramadhan.." Selamat tinggal.. selamat tinggal ramadhan...~ Maka luluhlah hati yang meruntun mengharapkan keredhaan Allah.. Bulan ini sudah semakin menghampiri ke pelabuhan.. Ya Allah, sesungguhnya Ramadhan ini mendidik aku mengawal nafsuku termasuk semua kesumat yang dipendam. Allahu rabbi..

5 malam terakhir, sudah dimulai dengan beberapa permandangan yang indah pada sebelah siang harinya. Langit cerah, namun bahangnya tidak terasa. Hujan pada kadang kalanya, menandakan kesedihan alam untuk berpisah dengan Ramadhan. Ya Allah, hebatnya setiap yang diciptakan turut menangisi kepulangan Ramadhan dibawah dakapan Rabbul Izzah.. Ya Rahman..

Rebutlah selagi nafas dihalkum.. rebutlah selagi diberi peluang..

Masihkah ada raya untuk kita?? Jangan mudah meletakan 'kegembiraan' tanpa mendahulukan kesedihan.. Hari raya hanya untuk yang memperoleh kemenangan dari Allah jua.. Menangkah kita? 

Apabila rumah ranap di landa banjir, jangan menangis. Kerana segalanya datang dari Allah kepada -Nya ia kembali. Harta dunia ini hanya pinjaman semata.
"Bukankah kita telah tahu bahawa kawasan di situ sering berlaku kejadian itu?"

Apabila orang-orang tersayang dipanggil Allah untuk pulang menemui-Nya. Jangan menangis.

"Bukankah setiap orang akan menemui ajalnya? Samada mereka pulang dalam keadaan sakit yang menjadi penyebab atau dalam keadaan sihat. Ajal itu tetap. Hanya kita yang tidak tahu bilakah harinya, tarikhnya, detik waktunya dan tempatnya.."

Apabila berpisah dengan rakan-rakan. Jangan menangis...

"Bukankah sepanjang perjalanan hidup kita bertemu dengan berbagai tingkah laku dan perangai. Rakan-rakan itu mematangkan kita. Itu tanda-tanda kekuasaan Allah bagaimana Dia mengajar kita. Kita kenal erti kawan. Tidakkah kita mahu berfikir..?"


 

No comments:

Post a Comment